УЧИТЕЛЯТ

20 Май

Това е човек с велико  търпение, справедливост и далновидност.Неговото внимание към околните е пословично.Той е призван да „създаде и ръководи” най- важното нещо в една държава-бъдещето.Той трябва да е носител на възвишени идеали и образи  и да вдъхва респект с достойното си поведение. От този, който се заема с призванието учител се очаква да е усвоил и да притежава способността да общува, да се поставя на мястото на детето, да се стреми да види нещата от живота през неговите очи, да търси общият език , да се преодолява разликата между поколенията.   Учителят преподава най-ценното от човешкият опит, той е връзката между вчерашния и утрешния ден и за да не изгуби контрола на бъдещото поколение, не бива да изпуска нито за миг нишката на ,, днес”. Днешният учител трябва е позитивен, да умее да създава усещането за общност и съвместно придвижване напред, като се опира на уникалната индивидуалност, без да губи съдържателната страна на образованието, бори се с все още тромавото и нуждаещо от реформи българско училище. Учителят не трябва да използва/да употребява/децата за създаване на своя личен имидж сред обществото. Той трябва да остане незабележимата пчеличка давайки  всичко от себе си на децата. Имайки предвид естествената склонност на детето да иска да знае и да научава нови неща,  че основата на всеки човешки опит е  любопитството, което го кара да ходи на училище, учителят трябва да  знае какво иска, как да го постигне, за да не изгражда зависимости , а да дава възможност на всяко дете  да  показва своите  мисли и чувства, да се отваря неговият хоризонт. Тогава човешкият опит няма да бъде вече сухият материал, събран в учебните помагала , чието послание често не достига до децата, а любимо занимание, което  им  дава възможности  да възприемат всичко това, като нещо , което има много общо с личният им опит , да се учат и правят нещата по уникалния за тях начин. Диалога с учителя  задоволява ли актуалната детска потребност от самостоятелно действие, влияе ли на детското развитие и учене, стимулира ли активността на детето да експерементира, да опознава себе си и света, който го заобикаля,  води ли детето към по – висши етапи на развитие?  В процеса на търсене добрият учител  трябва да поощрява нестандартните решения, като внушава на подрастващите , че няма нищо опасно  и страшно от грешките, които  са естествен спътник на всяка човешка дейност, учи ги да се вглеждат по- внимателно в себе си  и в това, че те могат да бъдат източник на желание и енергия  за да се осъществи повторно дадената дейност, като се постигнат по-добри резултати.         Отношението на учителя към науката, към изкуството, към живота , неговата любов към откривателство , креативността му,  всичко това може да се предаде на децата в училище, да им се даде възможност, когато пожелаят да се връщат към това, което са правили отново и отново . Учителят е този, който може да постави началото на траен интерес и любопитство към училище, да преведе, опази, развие, изгради и съхрани детето, да го научи да изразява позитивното си мислене и поведение, с което да променя себе си и света, който го заобикаля, да открива и разработва бързо и лесно  своите необикновени идеи,  да ги синтезира в нови, да взема своите  решения.  Осигурявайки своята емоционална подкрепа и обич, като поощрява успехите  и подпомага навлизането в света,  учителят дава най-доброто бъдеще на децата само тогава , когато научава детето да отвори сетивата си  към заобикалящия го свят и го провокира  да си зададе въпросите : ,, Какво е това ? За какво е това ? Кой е направил това ? Откъде е това ?/кой, кога, къде, какво, как, с кого, колко и т.н./  “  …..  Как да се учи, изпитание или радост ,  въпроси  безкрай , които не оставят детето на мира , карат го да открива кое е добро и кое е зло, помагат му да намери верният ориентир, подпомагат общуването му с хората , улесняват разбирателството , градят толерантност, решават проблеми , които ги интересуват , а не атмосфера , в която решенията се взимат отгоре надолу и единственият избор е да се повтори предписаното учебно съдържание. А накъде ни води днешното училище – често пъти не където трябва, защото не помага  на децата да разберат света, не постига  разбиране, а води към път , където се складира информация. Затова не бива да се учудваме, че децата често се оплакват, че в училище им е скучно и няма какво да правят. А откриването на необикновеното, странното и интересното в живота, който живеем, умението да се учудваме и радваме, да оценяваме далеч не съвпадат с това ,  на което учат децата в училище. Пишейки тези редове искам да споделя, че държавата и обществото дължат много на учителя, защото бъдещето в голяма степен зависи от неговото  духовно, физическо и общественно развитие, защото той трябва да бъде учител не само в училище, но и в обществото. А дали го има? Сигурен съм, че го има. И да му  благодарим, че го има! Желая здраве и живот!Честит Празник!

Advertisements

5 Коментари to “УЧИТЕЛЯТ”

  1. Lidia 20.05.2011 at 12:40 #

    Поздравления за този блог!

  2. Asan 21.05.2011 at 1:22 #

    E, mnogo hubawo, ама ако някак си автора можеше да си спести 73-те правописни грешки, щеше да е още по-хубаво…. Слава на българския език….

    • Lyubomir Radev 21.05.2011 at 13:04 #

      Еее Асанчо, Благодаря ти за коментарите! Наистина са много конструктивни и навярно ти си мислиш, че са точни, но… все пак това е българския език. Чапек е казал,“Печатните грешки са даже полезни с това, че развеселяват читателя“. Аз не съм завършил филология и това което го правя го правя за мое удоволствие. А ти когато научиш българския език може да ми откриеш и 730 правописни грешки.И все пак ти благодаря, че си прочел материала и си взел отношение!

  3. Asan 21.05.2011 at 1:23 #

    ааааааа, очаквам одобрение…
    Да ми одобрите…., амаа вече ще е късно…

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: